'Als het je taak is om andere organisaties te controleren, moeten je eigen processen natuurlijk zéker op orde zijn'

Kevin Nandpersad startte in februari 2022 als adviseur bedrijfsvoering bij de Inspectie belastingen toeslagen en douane. Al snel kreeg hij er een aantal extra taken bij, zoals het structureel adviseren en ondersteunen van het MT. Omdat het een kleine en snelgroeiende organisatie is, ervaart hij niet alleen veel afwisseling, maar ook veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Inmiddels werkt Kevin bij ons als bestuurssecretaris. 

Kevin Nandpersad

Met welke opdracht begon je bij de inspectie?

“Toen ik in dienst kwam, bestond de organisatie pas een maand. Daardoor moesten veel organisatieprocessen nog worden vormgegeven. Denk bijvoorbeeld aan de organisatie van de inkoop, de financiële sturing en allerlei personeelszaken. Daarvoor stonden wel al een aantal regels van het ministerie van Financiën op papier, maar die bleken in de praktijk niet altijd goed te werken. Al snel vroeg het MT mij om kaders en processen op te stellen en daar advies over te geven. Onze onafhankelijkheid als inspectie betekent namelijk dat niet alle rijksbrede processen voor ons van toepassing zijn. "Ook ben ik bestuurssecretaris geworden en vervolgens ‘technisch voorzitter’ van de MT-vergaderingen. Mooie nieuwe uitdagingen en ook best een grote verantwoordelijkheid. Het is mijn rol als technisch voorzitter bijvoorbeeld om te zorgen dat iedereen aan het woord kan komen. En dat er in zo’n vergadering óók besluiten worden genomen.”

Wat vind je typisch voor deze organisatie?

“Bij mijn start bij de inspectie bijna twee jaar geleden, startte ook een nieuw MT en trad de inspecteur-generaal aan. Hun boodschap was om te zorgen dat we zo snel mogelijk up and running zijn, aangezien we nieuw zijn. Dat typeert deze inspectie. Je krijgt veel vrijheid en vertrouwen. Dat heeft trouwens ook een keerzijde, want soms moet je nog best veel uitzoeken. Ook als je bijvoorbeeld een nieuw idee hebt. Bij wie moet je dat dan pitchen? En hebben we er ook capaciteit en budget voor? Op dat soort vragen vind je niet altijd snel een antwoord: dat moet je leuk vinden.

Inmiddels is de inspectie bekender geworden. We komen steeds meer in het nieuws en de druk neemt toe. Dat maakt mijn werk alleen maar interessanter. Ik merkte wel dat ik als adviseur bedrijfsvoering veel verantwoordelijkheden had en daardoor onvoldoende aandacht kon geven aan de bedrijfsvoering. Toen heb ik ondersteuning gevraagd en die heb ik ook gekregen. Ook dat is typisch voor de inspectie: dingen kunnen snel worden geregeld.”

Wat heb je tot nu toe geleerd in jouw werk?

“Natuurlijk heel veel over bedrijfsvoering bij het Rijk. Maar bijvoorbeeld ook het begeleiden van de nieuwe collega die me destijds ondersteunde en het schrijven van bestuursnota’s. Ditlaatste was nieuw voor mij. Het is bijzonder dat je binnen één organisatie aan al die verschillende taken kunt werken.

Ik ben ook best trots op wat ik hier tot nu toe heb neer kunnen zetten. Steeds meer processen en afspraken liggen vast en zijn bekend en hier heb ik een grote bijdrage in mogen leveren. Zeker voor ons als inspectie is die borging belangrijk. Als het je taak is om andere organisaties te controleren, moeten je eigen processen natuurlijk zéker op orde zijn. Ik voel ook echt dat ik daarmee een belangrijke bijdrage lever aan ons doel: meerwaarde bieden voor de diensten waar we toezicht op houden én voor de samenleving. Want dat is uiteindelijk een van de belangrijkste redenen dat ik hier ben komen werken.”